Open Acces publiceren

Wat verstaan we onder Open Access?

Wat is Open Access?

In deze video (Engelstalig) van de Samenwerkende Hogeschoolbibliotheken (SHB), het kennisnetwerk voor hogeschoolbibliotheken, wordt uitgelegd wat Open Access is.

Verschil OER en Open Access

Alle Open Educational Resources zijn open access, maar niet alle Open Access resources zijn Open Educational Resources.

Open Access richt zich op het vrij toegankelijk zijn van de bron. Je kan de bron vrij lezen, maar je mag de inhoud van de bron niet veranderen.

Open Educational Resources zijn ook vrij toegankelijk, maar de inhoud mag je aanpassen naar de situatie waarin je het wilt gebruiken.

Tip: Er is een library guide over Open Educational Resources.

OA inzetten in het onderwijs

Veel materiaal, ook wat op internet voor iedereen te zien is, is auteursrechtelijk beschermd en mag je alleen met toestemming en mogelijk ook tegen betaling gebruiken in het onderwijs. Deels is dat gebruik afgekocht met de Easy Accessregeling.

Open accessmateriaal is voorzien van de licentie die aangeeft wat je precies mag doen met het materiaal, zoals delen/verspreiden, bewerken, opslaan in een repository. Dat materiaal kun je dus inzetten in je onderwijs, omdat je het bijvoorbeeld in de elektronische leeromgeving mag plaatsen.

Materiaal dat je zelf maakt voor je onderwijs kun je voorzien van een licentie, waarmee je anderen toestemming geeft om je materiaal te gebruiken. Informatie over Creative Commonslicenties vind je hier.