Open Acces publiceren

Wat verstaan we onder Open Access?

Open Access publiceren

Het SHB heeft een handleiding gepubliceerd Model Open Access Publicatiebeleid.  In het publicatiebeleid legt een hogeschool vast welke doelstellingen zij heeft voor open access publiceren en wat de voorkeursroute is om deze te bereiken. De handreiking helpt onderzoekers om open access in de praktijk te brengen. Beide documenten zijn beschikbaar onder een CC BY-licentie en te gebruiken en aan te passen naar de eigen situatie. Het model is gebaseerd op vastgesteld publicatiebeleid van Hogeschool Rotterdam. Het Adviescollege Open Science heeft een positief advies gegeven over het model en daarmee is er een breder bestuurlijk draagvlak in het hbo. (bron: website SHB).

Daarnaast is er een Bijlage Handreiking Open access publiceren.

Groen, goud of diamant?

Wat voor routes zijn er voor open access publiceren?

Bij de groene route, ook wel zelfarchivering genoemd, plaats je het kennisproduct in de repository van de hogeschool (als die er is). Nadeel hiervan is dat vaak een embargoperiode geldt (opgelegd door de uitgever) of dat alleen een bepaalde versie (auteursversie) mag gedeeld worden. Ook zijn publicaties bij de groene route alleen vrij toegankelijk voor eigen gebruik en niet te gebruiken in bijvoorbeeld het onderwijs. Voor hergebruik en verspreiden is namelijk altijd toestemming nodig van de uitgever, tenzij daar vooraf afspraken over zijn gemaakt. Je kunt ook kiezen voor een hybride tijdschrift en daarin open access publiceren. Hybride tijdschriften zijn tijdschriften op basis van een abonnementenmodel: lezers betalen voor toegang tot de publicatie. Hybride tijdschriften bieden daarnaast de optie tot open access publiceren door een publicatievergoeding (Article Processing Charges) te vragen. Artikelen waar een publicatievergoeding aan de uitgever is betaald, worden open access beschikbaar gesteld, waardoor lezers zonder abonnement ook toegang hebben tot het artikel.

Bij de gouden route publiceer je in een volledig open tijdschrift onder een Creative Commonslicentie, doorgaans tegen betaling van een publicatievergoeding (APC’s).Hiermee is de publicatie direct vrij beschikbaar.

Diverse partijen publiceren ook open access tijdschriften en boeken zonder kosten aan auteurs of lezers te berekenen. Dit is de diamanten route. Deze partijen zijn hierbij afhankelijk van financiële steun van (academische) instellingenof subsidiegevers, o.a. door het afsluiten van zogenoemde Subscribe to Open (S2O) deals.

(Vereniging Hogescholen, Handreiking open acces publiceren)

Open Access publiceren bij Saxion

Het team van Saxion Research Services (SRS) faciliteert  bij  o.a.

• het opzetten datamanagementplan
  • het aanvragen ISBN
  • het aanmaken van ORCID
  • het archiveren van data