E-books in Saxion Bibliotheek: EBSCO

Informatie over e-books in de collectie van Saxion Bibliotheek

De regels van EBSCO

EBSCO is naast een databank met e-journals en artikelen ook een platform dat e-books aanbiedt. Alleen e-books waarvoor Saxion Bibliotheek een licentie kunnen gelezen worden.

Ebsco e-books Link naar EBSCO e-book collection
Authenticatie Om e-books te kunnen lezen, moet je ingelogd zijn. Hiervoor gebruik je je Saxion account
Lenen Ja, e-books kunnen online worden gelezen. Sommige e-books mogen maximaal 2 dagen worden geleend (= full download). Dit verschilt per uitgever. Met name Nederlandse uitgevers staan dit vaak niet toe.
Aantal gebruikers

Het aantal gebruikers dat gelijktijdig een e-book kan lezen is per e-book verschillend. Je kan dit altijd vinden in de beschrijving van het e-book bij 'Concurrent user level'. Nederlandstalige e-books zijn vaak beperkt tot 1 of 3 gelijktijdige gebruikers.

Als een e-book in gebruik is, dan krijg je hierover melding in een pop-up. Probeer het op een later moment nog eens.

Verlengen n.v.t.
Reserveren

Is een e-book in gebruik, dan kan kan je in sommige gevallen een reservering maken. Om te kunnen reserveren moet je een aanvullend EBSCO-account aanmaken.

Printen / Mailen / Opslaan
Copy/Paste

Deze rechten verschillen per e-book. Je kan deze vinden onderaan de beschrijving van een e-book bij 'Publisher Permissions'.
Full Text Ja
Citeren Ja, klik op 'Cite' voor de stijlen.
Exporteren Ja, klik op 'Export' voor de mogelijkheden. Let op: dit betreft niet het downloaden van een e-book, maar het exporteren van titelgegevens.

Video tutorial

Informatie over downloadfunctie voor EBSCO e-books  - in het Engels

Account aanmaken

Als een e-book in gebruik is, dan kan je hiervoor een reservering plaatsen. Om te kunnen reserveren moet je eerst een account bij Ebsco aanmaken.

Voordelen van het aanmaken van een account:

• je kan een reservering maken voor een e-book als dit in gebruik is
  • in je folder kan je gedeeltes uit het e-book bewaren
  • je kan een e-book toevoegen als favoriet