Mensenrechten en Kinderrechten

Gebruik deze library guide om meer te weten te komen over mensenrechten en kinderrechten.

Start

Er zijn verschillende manieren om literatuur over je onderwerp te verzamelen voor je opdrachten.

De beste manier om je zoektocht naar informatie te beginnen is in Saxion Bibliotheek, fysiek of online. Maar waarom zou je in de bibliotheek beginnen?

• Saxion Bibliotheek heeft een collectie bronnen om je te ondersteunen bij je studie- en onderzoeksopdrachten.
  • E-bronnen zijn 24/7 beschikbaar, waar ook ter wereld.
  • Geen paywall voor full-text binnen gelicenseerde artikelen in databases.
  • Niet alles wat je nodig hebt staat op internet.
  • Hulp ligt om de hoek. Zie 'APA-Help' en 'Contact & Feedback'.

Kortom, de bibliotheek is een waardevol startpunt om op zoek te gaan naar betrouwbare informatie om je onderzoek of opdracht te onderbouwen.

Goed om te weten.

De digitale bibliotheek bevat e-books en artikelen uit databanken. Houd er rekening mee dat databases en e-books alleen gelicenseerd zijn voor Saxion Bibliotheek. Daarom moeten medewerkers en studenten hun Saxion gebruikersID en wachtwoord gebruiken om toegang te krijgen. Je hebt Triple A toegang tot de digitale bibliotheek: Anytime, Anyplace, Anywhere.

Sommige bronnen in de digitale bibliotheek zijn Open Access. Dit betekent dat iedereen toegang heeft tot deze bronnen. Voor andere bronnen die gelicenseerd zijn aan Saxion Bibliotheek moet je inloggen. Gebruik je Saxion gebruikersID en wachtwoord.

De catalogus als startpunt

Informatiebronnen die je nodig hebt voor je studie en onderzoek kan je vinden in de catalogus van Saxion Bibliotheek. De collectie bestaat o.a. uit boeken, e-books, tijdschriften en databanken.

Voor het lenen van boeken bij Saxion Bibliotheek heb je geen pasje nodig. De meeste fysieke boeken kan je lenen voor drie weken. De boeken die je niet kan lenen herken je aan de rode stip op de rug van het boek.

Wil je een boek lenen van een andere locatie? Geen probleem. Met interne post wordt het verstuurd naar de locatie van jouw voorkeur.

Discovery: Alles-in-één zoekfunctie

Als je zoekt met de Discovery tool zoek je gelijktijdig in de catalogus als in meerdere databanken. Tussen je zoekresultaten vind je dus ook resultaten uit een groot aantal databanken die full-text content aanbieden, zoals Ebsco, SpringerLink, ScienceDirect.

Databanken die cijfermatige informatie geven, bijv. REACH, Bris, Statista worden niet meegenomen in een zoekopdracht met Discovery.

Wil je gaan zoeken met Discovery, dan moet je eerst inloggen met je Saxion ID en wachtwoord.

Catalogus vs Discovery

De onderstaande afbeelding toont de verschillen en overeenkomsten tussen het zoeken in de catalogus en het zoeken met Discovery.